A kutya és a fáradtság 2. rész: mentális fáradtság

0
584
views

Az előző bejegyzésben azt vizsgáltuk, hogy mi az ideális módja kutyánk mozgatásának annak érdekében, hogy megfelelő, egészséges mértékben fáradjon le. Ebben a bejegyzésben  a mentális fáradtságról és a tanuláshoz szükséges koncentrációról lesz szó.

Megállapítottuk, hogy a kizárólag fizikai igénybevétel a kutyáknál igen ritka, ugyanis ha például fut egy labda/nyúl után vagy játszik, ugrál a futtatóban, az mentálisan is igénybe veszi, ugyanis közben figyelnie kell a gazdájára, más kutyákra vagy a környezet ingereire.

Neki is szüksége van kikapcsolódásra!

Elképzelhető viszont, hogy kutyánk nagyobb mértékben fárad el mentálisan, mint fizikailag, például sok új feladatot tanítunk neki vagy ingerekben gazdag környezetben vagyunk vele, de nem mozog eleget. Ha úgy vesszük észre, hogy kutyánk csak mentálisan van leterhelve, tanítsunk neki olyan dolgokat, játékokat, amikhez hozzátartozik a fizikai igénybevétel is, vagyis nem csak gondolkodni kell, hanem futni, ugrálni is.

Tanulás

Átlagosan egy kutya kb. 40 percet képes folyamatosan, nagyon intenzíven koncentrálni. A kiképzés során éppen ezért nagyon figyelek arra, hogy a mentálisan igénybe vevő feladatok tanulása során legyenek szünetek, amikor a kutya pihen, valamint, hogy óra közben fizikálisan is fárasszuk a kutyát. Úgy a legkönnyebb észrevenni, hogy kutyánk mentálisan lefáradt, hogy figyeljük, mennyire jól teljesíti a megtanult feladatokat. Amikor ugyanis egy új dolgot tanítunk neki, egy idő után rájön, hogy mi a feladat, és bár nem 100 %-osan, de az esetek többségében jól teljesíti azt. Egy idő után viszont romlik a százalékos teljesítése, elkezd hibázni, annak ellenére, hogy korábban már ment a dolog. Ekkor hagyjuk abba a tanítást, tartsunk szünetet. Inkább sokszor gyakoroljunk keveset, mint egy alkalommal hosszasan.

A tanítás során rendkívül fontos a hatékonyság és a megfelelő módszerek alkalmazása. Ha pozitív megerősítéssel dolgozunk, vagyis leginkább akkor dicsérjük meg, amikor jót csinál, és csak kevésszer szidjuk le, ha rosszat, akkor hatékonyabb lesz a tanítás. A legideálisabb eset, ha olyan tevékenységet folytat, amely során egyszerre fárad fizikálisan és mentálisan. Ilyen például az agility vagy egyéb kutyás sportok. Ha levisszük a futtatóba játszani, tulajdonképpen hasonló hatást érhetünk el, ugyanis a többi kutyával való játékban is koncentrálnia kell a mozdulatokra és figyelni arra, hogy megfelelően kontrollálja a mozgását, például harapdálós játék esetén ne harapjon túl nagyot. Az összes gyors, kontrollált mozgást igénylő tevékenységhez koncentráció szükséges, akár egy másik kutyával birkózik, akár a futtatóban ugratjuk át egy karikán vagy megtanítjuk, hogy felugorjon valahova.

Fárasztó környezet

A tanulás és játék mellett a kutyák le tudnak fáradni az ingerekben gazdag környezettől is. Alapvetően minden inger, ami körülveszi a kutyát, mentálisan igénybe veszi: akár vizuálisan, akár hangok vagy szagok formájában. A kutyának rosszabb a látása, mint az emberé, viszont a szaglása és a hallása fejlettebb, így a zajokat is intenzívebbnek hallja, mint mi. Tehát ha olyan helyen tartózkodunk, ahol nagy a zaj (forgalmas úton, koncerten), az kutyánk számára sokkal megterhelőbb, mint nekünk. Ezt vegyük figyelembe, bárhova megyünk a kutyával!

Vannak kutyák, akik bármilyen körülmények között képesek aludni… De azért otthon az igazi

A kutyák számára szintén fárasztó környezetet jelent a tömeg. Sok kutya tömegben pánikba esik, összezavarodik, ezért már kiskorától érdemes hozzászoktatni a sok ember jelenlétéhez. Rosszabb a látásuk, és alacsonyabbak is, mint mi, így sokkal nehezebb nekik a sok zaj közül a gazdájukat észrevenni/a hangját meghallani. Rengeteg kutya van, aki a forgalmas kereszteződéseknél bepánikol, összezavarodik, így az is megtörténthet, hogy szem elől téveszti a gazdáját, és helyette kiszúr egy embert a tömegből, akit elkezd követni. Előfordulhat, hogy megáll a kereszteződés közepén és egyszerűen nem megy tovább. Ha tehát a kutyánk nincs hozzászokva ezekhez a helyzetekhez, ilyenkor mindig legyen pórázon!

Amennyiben életvitelünk ezt követeli, tudatosan képezhetjük rá a kutyánkat, hogy megszokja ezeket a helyzeteket, ehhez azonban érdemes segítséget kérni szakembertől. A kutyák koncentrációja hallás, szaglás és látás terén abszolút fejleszthető, például elérhető, hogy megtanuljon figyelni bizonyos jelzésekre (pl. a gazda hangjára, járására, szagokra) ingergazdag környezetben is. Tanítható arra is, hogy képes legyen ránk figyelni bármilyen környezetben, vagyis megtanulja a sok inger közül kiszűrni a számára lényegeseket.

Egy fárasztó nap után biztosítsuk kutyánknak a nyugodt és zavartalan pihenést. (A kutyával alvásról itt írtunk bővebben.)

Összefoglalás

Figyeljünk arra, hogy kutyánkat fizikailag és mentálisan hasonló mértétben terheljük le (a játék, futtató, kutyás sportok ezt mind biztosítják).

Az ingerekben gazdag környezet (tömeg, zaj, szagok) önmagában fárasztó a kutya számára, ha nincs hozzászokva, összezavarodhat, pánikba eshet.

A kutya ugyanakkor szoktatható a tömeghez, tanítható arra, hogy a zavaró környezetben is ránk figyeljen.

 

Ha további kérdéseid lennének a témában vagy bármilyen, kutyaneveléssel kapcsolatos dologban, keress bizalommal emailben (panka@dogventure.hu) vagy a Facebook-oldalamon, és igyekszem válaszolni minél hamarabb!  https://www.facebook.com/ocztospankakutyakikepzo

Next article„A kedvenc alvóállatom” – avagy beengedjük-e a kutyánkat az ágyba?
Kutyakiképzéssel foglalkozom magánszemélyek részére Budapesten és környékén. Többféle módszert alkalmazva, a kívánságaitokat szem előtt tartva történnek a foglalkozások. Bármilyen korú(!), méretű, fajtájú kutyát vállalok. Ha kérdéseid lennének bármilyen, kutyaneveléssel kapcsolatos témában, keress bizalommal emailben, Facebook-oldalamon vagy telefonon, és igyekszem válaszolni minél hamarabb! Email: panka@dogventure.hu tel.: 0620 994 9472
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here